10 vuotta Aarnion johdossa – Tatu Virta muistelee taipaletta
Tilitoimisto Aarnion toimitusjohtaja Tatu Virta juhlii 27.11.2025 kymmenen vuoden merkkipaalua yhtiössä. Pienestä 15 hengen tilitoimistosta on kasvanut moderni, noin 50 hengen monitoimipaikkainen taloushallinnon asiantuntijayritys. Istuimme Tatun kanssa alas keskustelemaan taipaleesta, joka on ollut täynnä kasvua, iloa, naurua, haasteita ja ennen kaikkea ihmisiä.
Yllättävä puhelu muutti kaiken
Syyskuussa 2015 Tatu Virta työskenteli Visma Servicen, nykyisen Azetsin, toimistopäällikkönä, kun Tilitoimisto Aarnion hallituksen puheenjohtaja Matti Aarnio otti yhteyttä yllättävällä kysymyksellä.
”Olimme tavanneet aiemmin ja keskustelleet mahdollisista yhteistyökuvioista, mutta en silti osannut odottaa yhteydenottoa juuri silloin”, Tatu muistelee.
Päätös ei ollut helppo. ”Kutsu sai aikaan muutaman unettoman yön – oli selvää, että tällaisia mahdollisuuksia ei tule vastaan usein.”
Tatu päätti tarttua tilaisuuteen, mutta yhdellä tärkeällä ehdolla. ”Päätin tarttua siihen, mutta vain sillä ehdolla, että saisin aidon vallan ja vastuun johtaa toimintaa. Matti vakuutti, että ymmärtää asian ja luottaa ulkopuolisiin toimitusjohtajiin, koska hänellä oli niitä ollut jo pitkään talossa.”
Vaikka yritysjohtaminen oli aina kiehtonut, ura tilitoimiston johdossa tuli yllätyksenä. ”Minua on aina kiehtonut johtaminen ja yritysjohtaminen, ja olin vuosien varrella määrätietoisesti opiskellut ja hankkinut kokemusta siihen suuntaan. Matkan varrella, en silti ajatellut, että minusta tulisi juuri tilitoimiston toimitusjohtaja.”
Ensimmäiset päivät noin 15 hengen yhteisössä olivat intensiivisiä. ”Olimme tuolloin noin 15 hengen yhteisö – lämmin, vastaanottavainen ja tiivis. Mukana oli myös ripaus huijarisyndroomaa: olenko tarpeeksi hyvä, osaanko auttaa? Mutta vastaanotto oli niin hyvä, että huomasin nopeasti, että minulla on annettavaa. Yhteistyö alkoi heti sujua, ja päivääkään en vaihtaisi pois.”
Kasvun vuodet ja unohtumattomat hetket
Kymmenen vuotta on tuonut mukanaan valtavasti muutoksia ja iloisia hetkiä. ”Kymmenen vuoden aikana on tapahtunut valtavasti. Suurin ilonaihe on ollut se, miten paljon uusia, hienoja ihmisiä olemme saaneet mukaan matkaan henkilöstöön sekä asiakkaiksi. Yrityskaupat, kasvu, järjestelmävalinnat ja monet onnistumiset ovat rakentaneet Aarnion tämän päivän muotoon.”, Tatu summaa.
Haasteitakin matkan varrella on ollut. Eräs episodi on jäänyt erityisesti mieleen. ”Sain kerran Telialta puhelun, jossa ilmoitettiin, että ellei 10 000 euron panttia makseta he sulkevat puhelimemme, koska olemme menossa konkurssiin. Hetken aikaa luulin, että Matti ei ole kertonut minulle jotain olennaista – kunnes selvisi parin mutkan kautta, että kyse oli tekaistusta laskusta, jolla oli tehty konkurssihakemus käräjäoikeuteen”, Tatu kertoo hymyillen. ”Se huvittaa nyt, mutta silloin oli vähemmän hauskaa.”
Organisaatio on kasvanut merkittävästi. ”Yhden toimipisteen 15 hengen organisaatiosta on kasvanut noin 50 hengen moderni monitoimipaikkainen yritys.”
Kasvusta huolimatta jotain tärkeää on säilynyt. ”Olen ylpeä siitä, miten vahvana Aarnio-henki on säilynyt kasvusta huolimatta”, Tatu korostaa.
Myös hänen oma johtamisensa on kehittynyt matkan varrella. ”Samalla vuosien varrella oma ajatteluni ja johtamiseni on kehittynyt: alun hands-on-johtamisesta kohti vahvempaa delegointia, ihmisten sparraamista ja heidän onnistumisensa mahdollistamista.”
Lopulta kaikki palautuu ihmisiin. ”Kaikkein ylpeimmäksi minut tekee se, miten upeita ihmisiä ympärillämme on – ja miten yhteisö on pystynyt kasvamaan ilman, että sen lämmin ydin katoaa.”
Maailma muuttuu – Aarnion DNA edelleen sama
Muutos on ollut dramaattinen. ”Aarnio on muuttunut viimeisen kymmenen vuoden aikana valtavasti”, Tatu toteaa.
Teknologia on kuitenkin ollut osa Aarnion tarinaa alusta asti. ”Teknologia ja moderni taloushallinto ovat aina olleet yrityksen DNA:ssa – Matti hankki aikanaan ensimmäisen turkulaisen tilitoimiston tietokoneen.”
Kun Tatu aloitti, yhtiöllä oli vielä omaa ohjelmistokehitystä, mutta markkinatilanne on muuttunut. ”Kun aloitin, meillä oli vielä omaa ohjelmistokehitystä; sittemmin olemme luopuneet siitä, sillä markkinoiden järjestelmät ovat kehittyneet niin pitkälle, ettei omaa kehitystä enää tarvita.”
Sähköisyys on mullistanut koko alan ja toiminut muutosvoimana. ”Paperin määrän väheneminen, prosessien tehostuminen, automaatio ja viimeisen neljän vuoden aikana tekoälyn hyödyntäminen ovat modernisoineet työmme täysin. Tänä päivänä taloushallinnon asiantuntijan työ on jo hyvin erilaista kuin ennen – ja kehitys jatkuu.”
Myös työn tekemisen tavat ovat muuttuneet perustavanlaatuisesti. ”Kun aloitin, etätyö ei ollut käytännössä mahdollista. Nyt meillä työskentelee ihmisiä ympäri Suomen ja Espanjassa.”
Organisaatio on kasvanut ja ammattimaistunut monella tavalla. ”Palkanlaskijat eriytettiin omaksi yksikökseen, on tullut johtoryhmä, vastuurooleja ja uusia tehtäviä aina automaatiosta asiakkuuksiin.”
Tatu on erityisen tyytyväinen siihen, että yrityksen sielu on säilynyt. ”Olen erityisen ylpeä siitä, että kulttuuri ja Aarnion lämminhenkisyys ovat kasvun myötä säilyneet. Aito välittäminen, avoimuus ja se, että jokainen tulee kuulluksi – se on ollut Aarnion sydän jo ennen minua, ja haluan uskoa, että se säilyy myös tulevaisuuteen.”
Asiakaspuolella kehitys on ollut luonnollista. ”Asiakaskunta on laajentunut, mutta edelleen palvelemme yrittäjiä, emmekä y-tunnuksia. Asiakaskuntamme on enimmäkseen pieniä yrityksiä – aivan Suomen yritysrakenteen mukaisesti. Uutena ja voimakkaasti kasvaneena segmenttinä ovat toki isommat asiakkuudet sekä julkisomisteiset yhtiöt. Aivan jokainen on meille kuitenkin yhtä tärkeä.”
Merkittävimmistä muutoksista kysyttäessä Tatun mukaan kaksi asiaa nousee yli muiden. ” Merkittävin muutos tähän asti on ollut sähköisyys – ja aivan pian se on tekoäly. Molemmat ovat muuttaneet työn luonteen pysyvästi.”
Aarnion sydän: ihmiset ja kulttuuri
Tatulta kysyttäessä, mikä tekee Aarniosta erityisen, vastaus on kristallinkirkas ja perustuu selkeään arvomaailmaan.
”Aarnion kulttuurin ydin on ajatus: jos työntekijät eivät onnistu, ei voi onnistua johtajakaan. Olen täällä työntekijöitä varten, en toisin päin. Aarnio on kuin perhe – aidosti.”
Käytännössä tämä näkyy jokapäiväisessä toiminnassa. ”Me kuuntelemme ihmisten tarpeita, meillä on avoimet ovet ja matala hierarkia. Jokainen saa ja uskaltaa puhua. Tämän ilmapiirin ansiosta ihmiset viihtyvät.”
Työn merkityksellisyys on Tatulle tärkeää. ”Taloushallinto on merkityksellistä työtä. Me tuotamme yrittäjille lisäarvoa, turvaa ja menestystä – usein enemmän kuin itse huomaammekaan. Hyvä tilitoimisto on kultaakin kalliimpi, ja huonon jäljet näkyvät valitettavasti usein.”
Asiakkaille Aarnio haluaa olla kumppani, ei vain palveluntarjoaja. ”Asiakkaille haluamme olla paljon enemmän kuin tilitoimisto. Me tiedämme parempaa. Lupauksemme on henkilökohtainen, kasvollinen ja asiantunteva palvelu. Meillä on vahvat prosessit, modernit työkalut, automaatio ja tekoäly hyötykäytössä – mutta sydän on edelleen ihmisissä ja heidän palvelussaan.”
Tavoite on selkeä. ”Haluamme olla asiakkaillemme luotettava ja kiitelty kumppani, joka tuottaa oikeaa lisäarvoa ja ansaitsee luottamuksen joka päivä uudelleen.”
Katse tulevaisuuteen
Tatun näkemys tulevaisuudesta on realistinen mutta optimistinen. ”Taloushallinnon ala tulee muuttumaan rajusti. Ne, jotka eivät ole valmiita uudistumaan, jäävät väistämättä jälkeen. Regulaatio, vaatimustaso ja teknologian kehitys tekevät pienten toimijoiden toiminnan haastavaksi.”
Tilitoimistojen rooli on muuttumassa. ”Tilitoimistojen rooli kehittyy yhä enemmän asiantuntijapalveluksi: peruslaskenta automatisoituu ja tekoäly auttaa rutiineissa, jolloin asiantuntijat voivat keskittyä asiakkaan tukemiseen, analyysiin ja neuvontaan.”
Tekoälyn suhteen Tatu on pragmaattinen. ”En usko, että tekoäly vie työmme, vaan siihen, että se muuttaa työtämme pysyvästi – tekoälystä tulee työkaveri.”
Yksi asia kuitenkin huolestuttaa Tatua erityisesti – suomalaisen kirjanpidon laadun kehitys. ”Olen huolissani yleisestä suomalaisen kirjanpidon tasosta ja siitä, että alallemme pääsyyn ei ole mitään valvontaa, vaikka olemme valtionkin kannalta tärkeässä asemassa huoltovarmuudenkin kannalta”, Tatu sanoo vakavana. ”Valitettavasti joudumme todistamaan huonoa laatua ja suoraan sanottuna väärin tehtyjä kirjanpitoja viikoittain, kun näemme ensimmäistä kertaa uuden asiakkaan kirjanpitoa. Enkä puhu nyt pienistä kirjausvirheistä, tai unohduksista, vaan kategorisesti merkittävistä asioista. Tämä on muuttunut viimeisen 4-5 vuoden aikana dramaattisesti, enkä näe siinä muutosta parempaan.”
Ratkaisu vaatisi Tatun mukaan reagointia. ”Tulevaisuudessa toivon, että alallemme pääsemiseen tulee jotain kontrollia ja valvontaa, esimerkiksi Norjan malliin. Tuntuu hurjalta, että kuka vaan voi tällä hetkellä perustaa tilitoimiston ja alkaa tarjoamaan huoltovarmuuden kannalta kriittisiä asioita Yrittäjille ilman mitään kompetenssia tai osaamisen varmentamista tai todistusta. Alallamme on valtava osaamisvaade, pääsy erittäinkin arkaluonteisiin tietoihin ja isoista asioista kyse, niin tulisi myös olla jokin yleinen testi, joka pitää päästä läpi, ennen kuin alalla saa alkaa tarjoamaan palveluja. Mielestäni myös yksittäiselle tekijälle tulisi olla jokin testi tai sitä vastaava, jolla todennetaan, että aidosti ymmärtää mitä nyt on tekemässä. Virheitä tietysti sattuu kaikille, ja niihin mekin suhtaudumme inhimillisesti ja hyvin, ja otamme ne hienona mahdollisuutena oppia. Viime vuosina on kuitenkin niin räikeitä osaamispuutteita ja ymmärtämättömyyttä, sekä Yrittäjille kamalia seuraamuksia alkanut tulla vastaan, että vaikka olen yleisesti erittäin paljon yliregulaatiota vastaan, niin tämä ajatus on alkanut kypsyä, koska jotain tälle olisi tehtävä.”
Aarnion tulevaisuuden visio on kunnianhimoinen. ”Aarnion näen edelleen vahvana, vakavaraisena ja kasvua hakevana yrityksenä. Meillä on mahdollisuus liikkua markkinassa nopeasti, tehdä harkittuja yrityskauppoja ja laajentua uusille alueille. Tänä päivänä olemme viiden miljoonan kokoluokassa, niin tavoite on, että olemme kymmenen vuoden päästä vähintään kaksin–kolminkertainen nykyiseen verrattuna ja yksi Suomen merkittävimmistä toimijoista.”
Kasvu ei saa kuitenkaan tulla minkä hinnalla tahansa. ”Tärkeintä on, että samalla säilytämme Aarnion arvot: välittämisen, yrittäjän tukemisen ja sen, että palvelemme ennen kaikkea asiakasta – emme verottajaa tai järjestelmiä. Ydin ei saa kadota kasvun myötä.”
Kiitokset matkassa mukana olleille
Merkkipaalun kunniaksi Tatu haluaa nostaa esiin ne, joiden ansiosta matka on ollut mahdollinen.
”Haluan ensiksi kiittää Mattia siitä luottamuksesta, jonka sain kymmenen vuotta sitten. Sain mahdollisuuden, vaikka olin nuori ja kokematon, mutta intoa ja tahtoa oli paljon. Matin tuki ja viisaus ovat olleet ratkaisevia tällä matkalla.”
Henkilökunnalle viesti on lämminhenkinen. ”Tämä matka on ollut yhteinen. Kiitos Teille jokaiselle siitä työstä, osaamisesta ja sydämestä, jonka olette antaneet Aarnioon. Ilman teitä emme olisi tässä. Jokaisen työ – oli se kirjanpitoa, palkanlaskentaa, asiakastyötä tai hallintoa – on yhtä arvokas. Toivon, että kuljemme tätä matkaa yhdessä myös seuraavat kymmenen vuotta.”
Myös perhe saa ansaitsemansa tunnustuksen. ”Kiitän myös perhettäni, joka on tukenut tätä työtä, joka vaatii sitoutumista.”
Asiakkaille sanoma on suora ja aito. ”Luottamuksenne merkitsee meille kaikkea. Ilman teitä meillä ei olisi olemassaolon perustetta. Olette kulkeneet mukanamme myötä- ja vastamäissä, ja olemme äärimmäisen kiitollisia jokaisesta vuodesta. Lupaan, että teemme joka päivä töitä ansaitaksemme luottamuksenne uudelleen. Haluamme olla yhä enemmän läsnä arjessanne ja tuottaa teille aitoa lisäarvoa.”
Aarnion perhe sekä koko henkilöstö kiittää Tatu kymmenestä vuodesta ja onnittelee hienosta merkkipaalusta!
Odotamme innolla seuraavaa kymmentä vuotta!