Etusivu / Ajankohtaista / Yhteistyö, joka muuttaa alaa: Miten Tilitoimisto Aarnio ja Taxxa AI tehostavat taloushallintoa
Uutiset / Julkaistu

Yhteistyö, joka muuttaa alaa: Miten Tilitoimisto Aarnio ja Taxxa AI tehostavat taloushallintoa

Tilitoimisto Aarnio, moderni taloushallinnon perheyritys, on aina pyrkinyt olemaan teknologian hyödyntämisen eturintamassa. Tämän hengen mukaisesti yritys löysi Taxxa AI -palvelusta strategisen kumppanin, jonka avulla asiantuntijatyön arki on tehostunut merkittävästi. Yhteistyö on osoittautunut menestykseksi molemmille osapuolille, ja se näyttää suuntaa koko toimialan tulevaisuudelle.

Turkulaisen Tilitoimisto Aarnion kehitysjohtaja Teemu Aarnio elää ja hengittää tehokkuutta. ”Perheemme motto työelämässä on aina ollut ’Ole aktiivisesti laiska’. Tämä tarkoittaa, että toistuvan työn tai asian kohdatessa pysähdytään heti miettimään, että saako tämän toisteisuuden automatisoitua. Jos jonkin asian voi automatisoida, se automatisoidaan. Käytämme paljon aikaa tunnistaaksemme toisteisia prosesseja, joita kannattaa tehostaa automatisoimalla”, Aarnio kertoo.

Tämä ajattelutapa on johdattanut jo vuonna 1960 perustetun kolmannessa polvessa olevan yrityksen hyödyntämään erilaisia tekoälyratkaisuja jo vuodesta 2021 lähtien, kun Aarnio otti ensimmäisten tilitoimistojen joukossa käyttöön tekoälyn käyttämässään taloushallinto-ohjelmassa Netvisorissa. Kun Aarnio tapasi Taxxa AI:n perustajat Francois Roux’in ja Luis Lopezin 9.1.2025, hän vakuuttui välittömästi. ”Huomasin heti, että tässä on ainekset laajaan ja hyvään yhteistyöhön. Olin hämmästynyt siitä aidosta kuuntelusta ja halusta ymmärtää meidän arkeamme aivan yksityiskohtia myöden. Palaveriaika venyi ja paukkui, mutta se ei haitannut kumpaakaan osapuolta, sillä molemmat osapuolet saivat palaverista valtavasti hyötyä. Heti ensimmäisessä palaverissa ehdotin omasta mielestäni kannattavia datalähteitä, ja ei mennyt hetkeäkään, kun ne olivat jo ohjelmassa. Olin häkeltynyt heidän nopeudesta.”, Aarnio muistelee.

”Varhaiset käyttäjämme uusilla markkinoilla jakavat tietyt piirteet: älyllinen uteliaisuus, halu haastaa vallitsevia käytäntöjä ja horjumaton sitoutuminen jatkuvaan kehittämiseen. He ovat päättäneet tehdä yrityksistään parempia joka ikinen päivä, ja Teemu tiimeineen Aarniolla ilmensi tätä täydellisesti. Jo ensimmäisestä tapaamisestamme lähtien oli selvää, että Aarnio oli sitoutunut kehittämään taloushallinnon alaa, mikä teki heistä ihanteellisen kumppanin tuotekehitykseemme. Erityisesti minuun teki vaikutuksen Teemun kyky kuvata alan tämänhetkiset haasteet poikkeuksellisen selkeästi ja ehdottaa konkreettisia ratkaisuja. Kun kumppani osaa viestiä visionsa tehokkaasti, meidän on helpompi tunnistaa ja toteuttaa oikeat automaatiot,” sanoo Francois Roux, Taxxa AI:n toimitusjohtaja.

Mittaustulokset puhuvat puolestaan

Aarnio oli jo pidempään harkinnut omaa taloushallinnon dataan perustuvaa kielimallia. Tapaaminen Taxxan tiimin kanssa kuitenkin muutti suunnitelmat. ”Ymmärsin heti, että meidän kannattaa keskittyä omaan ydinosaamiseemme, eli palveluun, ja jättää ohjelmistokehitys Francoikselle ja Luikselle. Heidän ydinosaamisensa oli selkeästi ohjelmistokehityksestä, heillä on fokus juuri oikeissa asioissa ja todella osaava tiimi tukenaan. Aloimme suunnitelemaan testijaksoa Taxxan kanssa samalta istumalta.”, Aarnio kuvailee.

”Sadoissa tänä vuonna käymissämme tapaamisissa tilitoimisto- ja taloushallintoalan johtajien kanssa 5–10 % yrityksistä kertoi suunnitelmistaan kehittää omia tekoälyratkaisuja tutkimuksen, asiakaspalvelun tai compliance-toimintojen automatisointiin. Vaikka myönnänkin, että näkökulmani saattaa olla puolueellinen, sanoisin, että tämä polku tuo mukanaan haasteita, jotka kannattaa ottaa huomioon. Tuotantotasoisten tekoälysovellusten rakentaminen ja ylläpito vaatii erikoistunutta teknistä osaamista ja jatkuvaa investointia, jotka yleensä eivät kuulu tilitoimistojen ydintoimintoihin. Monet yritykset saattavat aliarvioida tämän hankkeen laajuuden. Kiinnostus on kuitenkin täysin ymmärrettävää – tuolloin ei yksinkertaisesti ollut olemassa tuotantovalmiita tekoälyratkaisuja, jotka olisi räätälöity nimenomaan Suomen tilitoimistoalalle”, Francois lisää.

Yhteistyö alkoi kuukauden mittaisella testijaksolla. Aarnion asiantuntijat kirjasivat ensin ylös päivittäin tiedonhakuun käyttämänsä ajan ilman uutta työkalua. Tämän jälkeen Taxxa otettiin käyttöön ja mittaus toistettiin.

”Tulokset olivat hämmästyttäviä. Tiedonhaku nopeutui merkittävästi. Taxxa on ollut käänteentekevä ohjelma arjessamme, sillä se tarjoaa pääsyn luotettavaan, rajattuun ja uskottavaan tietoon, johon voimme todella luottaa”, Aarnio iloitsee.

Kaikilla Tilitoimisto Aarnion työntekijöillä on tunnukset Taxxaan, ja palvelua käytetään aktiivisesti. Henkilökuntaa on myös koulutettu tehokkaaseen promptaamiseen, eli tekoälyn ohjeistamiseen, yhteistyössä Taxxan kanssa.

Francois’n mukaan: ”Jokaisen työntekijän pääsy Taxxa AI:hin on vasta puolet taistelusta. Todellinen avain pitkäaikaiseen menestykseen ja tuottoon on kattava koulutus ja hyvin toteutettu käyttöönotto. Tämä teknologia on uutta kaikille, eikä koulutusvaihetta pidä koskaan aliarvioida. Tässä kohtaa Aarnion ja Taxxa AI:n yhteistyö on ratkaisevaa – yritys sitoutuu käyttämään aikaa, ja me tuomme tarvittavan koulutusosaamisen, jotta ratkaisu toimii käytännössä. Taxxalla työskentelemme asiakkaidemme rinnalla ymmärtääksemme heidän prosessinsa käytännössä, jotta voimme varmistaa, että tarjoamamme ratkaisut todella vastaavat heidän tarpeitaan.”

Kumppanuus, jossa molemmat voittavat

Yhteistyö on ollut paljon enemmän kuin perinteinen asiakas-toimittaja-suhde. Se on aito kumppanuus, jossa Tilitoimisto Aarnion syvä vuosikymmenien toimialaosaaminen ruokkii Taxxan tuotekehitystä, ja Taxxan tuoteosaaminen taas Aarnion prosesseja. Aarnio on ollut yksi ensimmäisistä tilitoimistoista Suomessa, joka otti palvelun laajasti käyttöön, ja heiltä saatu palaute on ollut Taxxalle kultaakin kalliimpaa.

”On ollut hienoa nähdä, miten Taxxa on kuunnellut alamme vaatimuksia ja halunnut aidosti ymmärtää, miksi jokin ominaisuus auttaisi meitä. Tämän jälkeen he ovat toteuttaneet ratkaisun aina erittäin nopeasti”, Aarnio kiittelee.

”Varhaisessa vaiheessa olevan startupin prioriteetti on saavuttaa vahva tuote–markkinasovitus tilitoimisto- ja taloushallintoalalla mahdollisimman nopeasti. Se tarkoittaa ratkaisujen rakentamista niihin haasteisiin, jotka todella merkitsevät asiakkaillemme. Ymmärrys Aarnion tarpeista on meille aivan yhtä arvokasta kuin heidän meille maksamansa kuukausimaksut – ellei jopa arvokkaampaa. Olemme erittäin kiitollisia heidän avoimuudestaan yhteistyössä kanssamme.”, Francois kommentoi.

Yksi konkreettinen esimerkki tästä on työehtosopimusten (TES) tuominen osaksi Taxxaa. Idea tuli suoraan Aarniolta heti ensimmäisessä palaverissa ja onkin osoittautunut yhdeksi palvelun arvostetuimmista ominaisuuksista. Myös lukuisat muut kehitysajatukset, kuten omien tiedostojen tuonti ja käsittely suljetussa ympäristössä sekä omien työnkulkujen rakentaminen, ovat peräisin Aarniolta ja tulossa osaksi palvelua.

”Olemme aina pyrkineet olemaan suunnannäyttäjiä, ja olen äärimmäisen iloinen tästä yhteistyöstä. Odotan innolla, mitä saamme yhdessä aikaan. Tapaamme säännöllisesti, ja nämä tapaamiset ovat erittäin idearikkaita. Olen iloinen, että olemme jälleen suunnannäyttäjänä alallamme ja solmimme strategisen kumppanuuden Taxxan kanssa pitkälle tulevaisuuteen”, Aarnio sanoo.

Tilitoimisto Aarnion ja Taxxan kumppanuus on osoitus siitä, miten avoin vuoropuhelu ja yhteinen visio voivat vauhdittaa teknologista kehitystä. Se ei ainoastaan tehosta yhden yrityksen toimintaa, vaan tarjoaa myös mallin koko taloushallinnon alalle, joka on jatkuvassa muutoksessa. Automaation ja tekoälyn älykäs hyödyntäminen vapauttaa asiantuntijoiden aikaa rutiineista vaativampaan ja arvoa tuottavampaan konsultointityöhön.